Selasa, 24 Maret 2015

Perkembangan bayi pada usia 5 bulan

Duduk dengan sendiri
Pada saat ini, perubahan fisikal bayi anda bertambah makin cepat serta layak. Bila ditiarapkan dia dengan mukanya memandangkan ke bawah, dia bakal meregangkan tangan serta kakinya serta melengkungkan bahagian belakangnya, serta seumpamanya bayi anda terlentang melihat ke atas, dia bakal mengangkat kepala serta bahunya.

Dia juga mungkin saja bakal duduk saat itu juga tanpa ada pertolongan tetapi anda sebaiknya ada berdekatan untuk sediakan sokongan serta melingkari bayi anda dengan bantal untuk menahannya bila terjatuh.

Galakkan bayi anda bermain sembari meniarap : ini bakal memaksanya mengangkat kepala serta dada untuk lihat alat mainan atau muka anda, serta bakal menolong untuk memperkuat otot lehernya serta tingkatkan kawalan kepala yang utama untuk membolehkan dia duduk dengan sendiri.

Bila anda mengampu bayi anda dengan menempatkan tangan dibawah ketiaknya sembari biarkan menyeimbangi kakinya atas peha anda, dia bakal melompat ke atas serta ke bawah. Saat ini bayi anda dengan sukanya bisa juga membawa objek ke mulutnya untuk di check dengan memakai mulutnya.
Mengulangi bunyi yang disenanginya
Bayi anda tengah menaikkan bunyi-bunyi baru ke himpunan bahasanya, serta mungkin saja kegemarannya pada saat ini adalah meniup air liur berupa seperti raspberi, iaitu berbuih-buih.

Pada umur ini, yaitu adalah perilaku umum bila bayi-bayi gampang kagum dengan salah satu kemampuan barunya yang mana mereka bakal mengulanginya untuk saat yang agak panjang. Ini yaitu sistem perubahan yang normal. Umumnya bayi bakal memahirkan diri dengan suatu hal kemampuan terlebih dulu saat sebelum berpindah pada kemampuan yang lebih sulit. Oleh itu, mendengar bunyi yang sama yang diulang sekian kali oleh bayi anda bisa membikinkan anda rasa tidak sabar, namun eloklah bila anda bersabar buat saat ini karena fasa ini bakal sediakan anda untuk hadapi fasa dimana pengucapan " tak " serta " mengapa " bakal dijelaskan bertalu-talu jika bayi anda telah bisa jalan.

Cukup kuat untuk makan sendiri
Meskipun bayi anda mungkin saja berusaha untuk memegang botol susu sendiri, janganlah dudukkan bayi anda serta biarkan makan sendiri. Bayi anda bakal berusaha duduk sendiri dengan tambah baik serta menggenggam objek kecil cuma selepas umur enam bulan.. Pada bulan. ini, anda butuh selalu memakai saat makan untuk mendakap, memegang serta memanjakan bayi anda  tak lama lagi bayi anda bakal jadi sangatlah berdikari serta bakal mengelak ciuman serta dakapan anda.

Bayi anda mungkin saja sudah tunjukkan sinyal tanda yang dia telah bersedia untuk makanan pejal  bila dipandang pengurangan refleks menjelir lidah dengan cara automatik serta penambahan ketertarikan pada makanan yang tengah dikonsumsi oleh anda serta orang lain. Walaupun begitu, cuma susu ibu atau susu formula yang diperlukannya hingga dia berumur enam bln..

Belajar tentang karena serta akibat
Kemampuan bayi anda untuk berhubungan dengan anda, orang lain serta persekitarannya bertambah sehari-hari. Pada peringkat ini bayi anda mungkin saja bakal mula bermain-main karena dia sudah mula mengerti bahawa tindakan-tindakan kecilnya bakal membawa pada hasil spesifik. Dia mungkin saja bakal menjatuhkan objek cuma untuk lihat anda mengutip objek itu atau untuk lihat bagaimanakah serta dimana objek itu jatuh. Meskipun ini merasa sangat memenatkan, tetapi demikian, tambah baik anda cuba membiasakan diri dengan perilaku ini.

Dalam saat sebagian minggu kelak, aksi bayi itu bakal dituruti dengan gelak ketawanya yang sangat meriah.

Dapat lihat objek kecil serta perbezaan warna lembut
Bayi anda makin mahir dalam mengesan objek yang sangatlah kecil serta menjejaki benda-benda bergerak. Pada peringkat ini, bayi anda mungkin saja bisa mengetahui objek selepas lihat cuma sebahagian dari pada objek itu – juiceteru membina azas untuk permainan sorok-sorok yang bakal anda mainkan dengannya pada bulan-bulan selanjutnya.

Saat sebelum ini bayi anda telah belajar membezakan pada beberapa warna jelas yang sama. Saat ini dia bakal mula bisa mengasingkan perbezaan-perbezaan yang kurang ketara pada beberapa warna lembut.
Mempertajamkan pendengarannya pada bunyi
Bayi anda saat ini telah sedar dari tempat mana datangnya bunyi serta dia selalu berpusing ke arah bunyi baru. Salah satu langkah paling menarik untuk menarik perhatian bayi anda yaitu dengan menggoyangkan satu set kunci. Peranggu angin juga yaitu penarik perhatian yang bagus.

Saat ini, bayi anda mungkin saja bakal memperhatikan mulut anda dengan rapi jika anda tengah bercakap, serta cuba untuk mengikuti pengubahan (fleksi) dalam suara nada serta membuka bunyi-bunyi konsonan seperti " m " serta " b ".

Bayi berumur lima bln. telah bisa mengetahui bunyi nama mereka sendiri. Cermati bagaimanakah anak kecil anda bikin pusing kepalanya apabila anda memanggilnya atau bercakap mengenainya dengan orang lain.

 Gampang mengalihkan perhatian
Jika bayi anda mula meragam di pasaraya pada bln. ini, anda mungkin saja bisa mengalihkan perhatiannya cuma untuk dalam waktu relatif cepat saat. Cuba melekakannya dengan bikin muka-muka yang lucu atau menyanyikan lagu serta bermain tangan. Menepuk tangan anda atau memberi dia suatu hal untuk dipegang juga bisa mengalihkan perhatiannya.

Perubahan pelbagai emosi
Bayi tak bisa menlahirkan perasaan mereka dengan cara kompleks seperti orang dewasa. Meskipun mereka bisa memberi tahu anda apabila saat mereka geram, jemu atau senang, mereka tak bisa meluahkan rasa kasih sayang maupun berjenaka pada sebagian bln. pertama, namun perkara ini bakal mula beralih.

Sesudah berusia lima bulan., bayi anda bakal tunjukkan ikatan yang kuat dengan anda dengan menghulurkan tangannya jika dia mahu di dukung serta menangis jika anda meninggalkan bilik. Bayi anda juga mungkin saja bakal mula memeluk serta mencium anda. Serta dia juga mungkin saja bakal mula mengerti lawak jenaka – dia bakal ketawa pada mimik muka yang kelakar serta bakal cuba bikin anda ketawa juga.
Add caption

Untuk umumnya ibu bapa, di sinilah keseronokan berawal. Anda bakal merasakan diri anda kembali serta mengikuti dunia bayi awal mulanya jika anda bikin muka-muka mengarut serta bunyi-bunyian yang ganjil, dan bermain pantomim serta bikin mimik muka.

Adakah bayi saya berkembang dengan cara normal?
Mesti diingat bahawa tiap-tiap bayi yaitu unik serta bakal meraih peringkat-peringkat pencapaian sosialnya mengikut saat serta jadual mereka sendiri. Apa yang dijelaskan diatas adalah garis tips am tentang potensi yang bisa diraih oleh bayi anda -- bila bukanlah saat ini, mungkin saja tak lama lagi.

Serta seumpamanya bayi anda dilahirkan pramatang, anda mungkin saja merasakan bahawa bayi anda membutuhkan saat yang lebih lama untuk lakukan suatu hal yang sudah bisa dikerjakan oleh bayi sama umur dengannya. Janganlah bimbang. Umumnya doktor menilainya perubahan bayi pramatang bukanlah berpandukan saat dia dilahirkan jadi saat dia sepatutnya dilahirkan serta menilainya step pencapaian kemahirannya sewajarnya berawal dari tarikh itu.